Ernst vuurwerk

  • Kaptijn Iglo

    Zonder de discussie te willen voeren of je met oud & nieuw wel ernst vuurwerk af moet / mag / kan schieten, wel interessante resultaten die ik met jullie wil delen en benieuwd ben naar jullie eventuele resultaten.

    (Ik twijfel een beetje aan het nut van het aan boord hebben van dit dure en beperkt houdbare reddingsmiddel. Als we op vakantie gaan hebben we minstens 3 stuks GSM, een vaste marifoon en 2 hand-held marifoons aan boord. De stroomvoorziening is uitgevoerd met een reserve accu dus in ons geciviliseerde vaargebied (noord Europa) met uitstekende GSM dekking verwacht ik geen gebruik te hoeven maken van ernst-vuurwerk. Edoch dit terzijde)

    Merk Plastimo aankoop 2000. houdbaar tot 2004.

    2 oranje rook signalen -> zonder problemen

    7 handstakellichten -> zonder problemen

    3 noodpijlen -> 2 stuks zonder problemen, een ging wel de lucht in naar ontbrandde niet.

    Voor ernst-vuurwerk dat zo oud is (zat wel goed verpakt) een verrassend goede score. Daarnaast wel plezierig om een keer ervaring op te doen met het afvuren want ik bedacht me wel dat dit nog een aardige lastige klus zou kunnen zijn in de kuip van je slingerend scheepje. Verder is zo`n handstakellicht een ding dat je verblind, erg heet wordt, veel vuurspetters geeft en je dus met een gestrekte arm van je af moet houden. Ook dit lijkt me geen pretje en niet geheel zonder extra risico`s wanneer je dat onder ongunstige omstandigheden af moet steken. Nogmaals mijn vraag aan hen die ook hun ernst-vuurwerk hebben afgeschoten, ook zulke goede resultaten? Mvg K.I.

  • Erik

    Paar jaar terug heb ik ook wat verlopen ernst vuurwerk afgeschoten met oud en nieuw. Was toen circa 5 jaar over de houdbaarheidsdatum heen, en alles werkte ook prima.