rook en harder geluid motor

  • Freek

    Voor de technici onder ons… . Ik heb een Yanmar 3GM in mijn boot staan. Gedurende dit seizoen produceert de motor heel veel bruine rook bij de eerste koude start (was niet zo). Daarna als de motor warm is, wordt de rook uit de uitlaat wel kleurloos zoals het hoort. Meest opvallend sinds enkele maanden: de motor maakt een harder geluid dan voorheen, en dan met name bij de uitlaat. Motortje loopt wel. Plaatselijk onderhoudsbedrijf wil alles wel graag onderzoeken maar ja daar hangt een stevig prijskaartje aan. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

  • BJ

    Bruine rook is doorgaans een teken van een onvolledige verbranding. Wanneer zijn je verstuivers voor het laatst afgeperst en hoe zit het met de brandstofpomp?

  • raptor

    Motor is gewoon vuil vanbinnen. Bij de benzinepomp zijn toevoegingen te koop om motor en verstuivers te reinigen en die werken prima. 1 flesje op 30-40 liter brandstof en dan motor goed warm laten lopen en stevig belasten gedurende enige tijd. Geeft ook niets als het spul het hele jaar in de tank zit. Kost ongeveer 12 euri per flesje ( paars flesje van wynns). Ik gooi het nu regelmatig bij de bedrijfsbusjes en zelfs de oudste beestjes met meer dan 4 ton op de teller gaan weer mooi lopen.

    Pieter

  • Willem de Jong

    Ook een yanmar 3 GM 30 en het zelfde probleem. Tot we 6 uur tegen wind op de motor gevaren hebben met 2500 tpm.. Motor maakte volgende dag veel minder herrie, was goed schoon gebrand !!

    Willem

  • douwe

    Koelwater in uitlaat dient ook voor geluiddemping. Koelwater tekort?