EasyRoll rolreefsysteem

  • Rinus

    Op internet kwam ik een rolreefsysteem voor het grootzeil van EasyRoll tegen.

    Hierbij rolt het zeil niet in de mast, maar om de giek.

    Hoewel dit systeem volgens de site al op veel zeilboten geïnstalleerd zou zijn ben ik het naar mijn weten nog niet tegengekomen.

    Zijn er zeilers die ervaring met dit systeem hebben ?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Groet,

    Rinus

  • BJ

    Het is niks anders dan een old skool rolrif zoals in de jaren ‘60 en ’70 veelvuldig werd toegepast.Voordeel is dat je heel nauwkeurig kunt reven en niet gebonden bent aan de punten die door de zeilmaker zijn bepaald. En je kan doorreven tot er nog maar een halve zakdoek staat ;-) Nadeel is dat het niet echt geweldig is voor de vormvastheid van de zeilen maar met de moderne materialen is daar vast wel iets op te verzinnen.

  • Bontekoe

    Het systeem is door van de Stadt al bedacht. Vandaar dat het ook wel “van de Stadt rif” genoemd wordt.

    Nadelen:

    - Ontbreken van een smeerreep zodat het (gereerfde) achterlijk niet goed getrimd kan worden.

    - Geen neerhouder.

    - Een hobbezak van een (gereefd) zeil. De bolling klopt niets meer van. Een aan beide einden verjongde giek zou dat enigzins moeten kunnen compenseren volgens Van de Stadt (sic.).

    Voor de neerhouder wordt er wel een touw mee opgerold in het zeil. En een smeerreep zou je na het rollen nog kunnen aanslaan.

    Oorspronkelijk gebruikte Van de Stadt een soort van hoefijzer voor de grootschoot, later is men over gegaan op een schootvioering aan het einde van de giek waarbij de schoot op een draaibaar oog achter op de giek word vast gemaakt.

    Ik heb er mee gevaren maar uiteindelijk heb ik het omgebouwd naar een conventioneel systeem omdat dat sneller werkt en het zeil beter trimbaar is.

    (Omdat de smeerreep permanent is ingeschoren is het zeil veel sneller op de giek te trekken).

  • Erik

    Het is een gemakskwestie. Waar ga je voor: voor uitstekende vaareigenschappen of voor gemak? Bij keuze 1 dus geen easyroll o.i.d. (op wedstrijdschepen zie je dit nooit) en bij keuze 2 zou je het kunnen overwegen, of een rolgrootzeil uit de mast of eenvoudige lazy bag.

    Je ziet dit systeem veel bij zeer grote en luxe zeiljachten, van zeg maar kaliber superjacht. Alles elektrisch en heel easy.

  • MoR

    Hoewel je gelijk hebt, ben ik het toch niet met jullie eens!

    Je vergelijkt het giekreefsysteem met een normaal grootzeil en dan is een normaal grootzeil altijd superieur…

    maar,…… je moet dit giekrolsysteem met een in-de-mastrolsysteem vergelijken.

    En dan zijn er wel veel voordelen:

    - minder gewicht hoog in de mast, dus betere stabiliteitscurve jacht.

    - in de mast is weinig ruimte en bij plotselinge valwinden is het vrijwel onmogelijk om een in-de-mastrolzeil vlg boekje in te rollen.

    het gaat scheef, wordt te dikke rol, blijft steken en het niet ingerolde deel waait kapot. ('k heb het vaak gezien)

    een om de giekrolzeil heeft alle ruimte, en is dan wel te reven of te strijken.

    \natuurlijk hangt veel af van de technische details en kwaliteit van het systeem, maar in theorie is een om-de-giekrolzeil een betere keus.

    Er zijn meerdere giekrolssystemen en of Easyroll de beste is, zou ik niet weten.

  • chirpy

    Ik moest vroeger op mijn Sailfish altijd een stuk schuimplastic bij het achterlijk mee rollen, anders hing de giek in de kuip. Het is een handig systeem, maar het zeil staat van geen meter.

  • raptor

    Wat is er mis met een smeerreep. Trek aan het touwtje en los de val en klaar is kees. Vastzetten knuttels is in principe ook niet nodig. Kan altijd nog op een geschikt moment. Als het handig uitvoert kan je vanuit de kuip reven.

    Pieter