VC17

  • Erik

    Onder mijn boot zit antifouling VC17, koperhoudend. Over VC17 kan alleen VC 17 worden gesmeerd, geen andere antifouling. Het spul er helemaal af halen voor andere anti fouling is een crime: zeer tijdrovend en kostbaar.

    Tot een aantal jaar terug mocht VC17 gewoon in Nederland worden verhandeld. Toen was het ineens geheel verboden en mocht het niet meer verkocht worden. Nu kan het wel gekocht worden maar verkopers schijnen het niet op voorraad te mogen hebben. Verkoopprijs ligt dan zo 35 euro hoger per blik hoger dan in bijv. Duitsland.

    Nederlandse en Duitse webwinkels willen/ mogen niet op een Nederlands adres bezorgen.

    Verkopers schieten in een kramp als je het hebt over VC17.

    Opmerkelijk: in EU landen als Duitsland en Belgie mag het gewoon vrij verhandeld worden. Vreemd dat NL daar zo van afwijkt.

    Informatie over hoe het nu precies zit, is moeilijk verkrijgbaar. Iemand die meer weet?

  • Gerrie

    Zelfslijpende antifouling gaat er prima overheen. Lukt het niet dan valt het eraf, en. Is ook de bedoeling .

    Wij hebben het een jaar of 8 geleden gedaan en doen het sindsdien elk voorjaar. Inmiddels meerdere merken gebruikt en geen enkel probleem.

  • chirpy

    Beste Erik,

    Dat probleem van niet leverbaar heb ik ook gehad. Een buitenlands adres achter de hand hebben is dan wel zo praktisch. Het advies van Gerrie ga ik ook eens uitproberen. Fabrikanten vertellen graag verhaaltjes in hun eigen belang. Wie weet is dit niet van toepassing op andere zelfslijpende verven.

    Nederland is zowiezo apart. Zwitserland, toch niet een land dat beticht kan worden van onzorgvuldig omgaan met het milieu, laat koperhoudende verf gewoon toe op hun meren.

    Maar ja Nederland is een land van zeikers, maar het is wel mijn land.

  • Erik

    Medewerkers op de werf en verkopers die antifouling verkopen, geven allemaal aan dat over VC17 alleen VC 17 kan. Misschien dat iedereen elkaar napraat. Wellicht dat zelfslijpende antifouling inderdaad ook kan, maar of het dan ook effectief is, is de vraag. Doe je elk jaar antifouling op je boot, dan zal het wel loslopen. Zeker als je boot in de wintermaanden op de kant staat. Mijn frequentie voor antifouling is zo 2 jaar en dan ligt de boot permanent in het water dus vandaar dat ik niet in ben voor een avontuur wat betreft antifouling.

    Een Duitse webwinkel wilde ineens niet meer in NL leveren na een recente aanmaning van een Nederlandse overheidsinstantie (circa 2 weken terug). Per bezorging in Nederland werd gedreigd met een boete van 2.500 euro …. .

    Via een buitenlandse kennissen antifouling bestelt, en dat gaat prima.

  • BJ

    Kan je de oude VC17 niet gewoon van de onderkant laten stralen? In geval van staal gritstralen, in geval van hout of polyester softblasting?

  • Erik

    Ik heb begrepen dat je deze antifouling alleen nat moet schuren en met veel moeite kan verwijderen m.b.v. speciale thinner. Maar wellicht dat zandstralen o.i.d. ook kan.

    Uiteindelijk VC17 er weer opgesmeerd. De meest zekere en eenvoudige optie.

  • marksvrijheid

    is de werking echt goed? mijn bootje ligt altijd 2 jaar erin en dan een winter eruit… ik heb redelijk aangroei, harde antifouling en lig op zoet

  • Erik

    Ook ik lig op zoet water. Werking van VC 17 is uitstekend. Het spul is ook zeer glad en heel dun. Ook smeert het zeer gemakkelijk uit, bijna vloeibaar. Toen de boot uit het water kwam, was er een stevige aangroei maar dat komt vooral ook door (helaas) te weinig gevaren en omdat de boot drie jaar aaneen (…) in het water heeft gelegen. De aangroei bestond overigens uit kleine mosseltjes/ schelpjes. Bij elkaar zowat een grote kuip vol. Ongelofelijk. In een vorige haven (zoet) nog nooit last gehad van mosseltjes. Kan nog tot motoruitval leiden ook omdat zij zich in de inlaat van koelwater nestelen en daar dan gaan groeien zodat er geen/ onvoldoende koelwater wordt opgezogen.

    De aangroei verschilt ook heel erg per haven. In de ene haven is veel meer leven dat zich aan de romp vasthecht, dan in de andere haven. Verschillen kunnen echt heel erg groot zijn.