Gennaker

  • Matthieu

    Beste mensen,

    Ik overweeg de aanschaf van een gennaker of een spinnaker. Mijn indruk is dar je een gennaker vaker kunt voeren en daarmee een aanschaf is waar je wat meer aan hebt. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

    Verder voer ik nu een rolgenua en daarvoor staat de preekstoel. Zijn er tips hoe je een genakker dan het beste kunt voeren? Dit met het oog op oa de bevestiging aan dek.

    Ik hoor het graag.

    Mvg,

    Matthieu

  • raptor

    Genaker of spinnaker geeft niet zoveel verschil in de koersen die je aan kan houden. Met genaker kan je iets hoger sturen en met een spi kan je plat voor de wind wat met een gen weer minder gaat. Een en ander ook weer afhankelijk van de snit van het zeil. Grote verschil zit in de stabiliteit van het zeil en het gemak. Bij een spi moet je een mannetje bij de mast hebben om de boom te steken en een gen kan je geheel uit de kuip bedienen bij een juiste schoot en vallen voering. Door de grotere stabiliteit van het zeil is een gen wat langer te voeren maar als je een niet planerend schip hebt heeft het weinig zin om bij harde wind een spi of gen bij te zetten. Je gaat er gewoon niet harder door.

    Als je preekstoel sterk genoeg is en vast genoeg op het dek staat zou ik de neerhaler van het voorlijk van de gen op de punt van de preekstoel zetten en anders op het dek er net voor. De gen moet wel over de preekstoel kunnen draaien en bedenk dat als een schoot ergens kan haken hij zal haken (Murphy). Op mijn 22 voetertje had ik overal lijntjes gespannen die dat voorkwamen.

    Pieter