Bacterieen in dieseltank

  • Erik

    Je leest regelmatig dat watersporters er verstandig aan doen om een toevoeging tegen bacterie aangroei in de dieseltank te stoppen. Dit vanwege andere dieselsamenstelling dan vroeger en om motorpech te voorkomen uiteraard. Er zijn steeds meer middeltjes te koop, zo lijkt het althans. Tegen behoorlijke prijzen overigens (paar tientjes voor een klein flesje).

    Bangmakerij en geldklopperij, of zonder meer verstandig om zoiets in je tank te stoppen?

  • raptor

    verstandig! Onderwerp is al een paar keer behandeld op dit forum. Moderne dieselolie bevat een paar procent plantaardige oplie. Dit samen met het condenswater in de tank veroorzaakt beestjes die in dikke prut veranderen. In een auto die iedere maand een paar keer tankt is dit geen probleem. In een boottank wel. Als je een ouderwetse mechanische voorkamer motor hebt, kan je ook 10% benzine toevoegen. Beestjes vinden dat niet lekker. Bij een moderne diesel is die benzine een garantie voor dure schades.

    Pieter

  • Don

    Buiten schade aan de motor is het niet fijn om midden op het water door volgelopen filters je motor te horen stoppen, en die is dan ook niet meer aan de praat te krijgen, tenzij je snel je filters kan verwisselen/schoonmaken en je je motor kan ontluchten voor je op lager wal ligt.

    MVG,

    Don.

  • jeroenwillem

    is een volvo type 2003 eenouderwetse mechanische voorkamer motor

  • Sindbad

    Verstandig. Ik gebruik Yachticon Diesel Plus. Dieseltje start er beduidend sneller op, en afgelopen 10 jaar geen aangroeiproblemen gehad. Is al met al een kleine investering met groot resultaat. (reken maar even door: je uren te investeren in leegpompen (dus diesel wegpompen) van je dieseltank + schoonmaken en spoelen. Ik moet er echt niet aan denken).

  • raptor

    tav de volvo: vraag dealer. Je kan haast stellen dat alle motoren van na 2000 direct ingespoten motoren zijn en alle motoren van voor 1985 voorkamer motoren zijn. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Gok je, dan gok je altijd fout, gezien de Wet van Murphy, ofwel de Wet op Behoud van Ellende.

    Kijk verder wat een goede toevoeging kost op jaarbasis. Ik denk dat de meeste jachtjes ergens tussen de 50 en 100 liter diesel verbruiken. Dat zijn dus 1 a 2 flesjes. Kijk wat verstopte filters, bergingen en schades kosten, naast het herstel en storingmonteurs.

    Ik mik zelf daarom een houdbaarheids verlenger door mijn tweetact benzine voor mijn prutteltje. Geen verrubbering van de olie.

    Pieter

  • BJ

    Klopt niet helemaal, moderne directe inspuiting kom je eigelijk alleen tegen in het segment > 40pk. Alle andere zijn vrijwel zonder uitzondering indirect ingespoten voorkamermotoren. Ook de nieuwste Sole, Vetus en Nanni's, kijk maar eens naar de specs. De Chinezen wijken er van af, die zijn wel direct ingespoten maar dan hebben we het ook wel over old-skool jaren ‘70 ontwerpen vergelijkbaar met bv. de Volvo Penta MD2/3 en MD11/17 series. Niks mis mee overigens, bij mij staat nog lekker zo’n ouwe MD2 te stampen ;)

  • raptor

    Je hebt gelijk. Grofweg kan je stellen, dat motoren, afgeleid van automotoren, moderne, electronisch gestuurde, directe inspuiters zijn. Veelal vier cilinders of meer. Kleinere motoren, afgeleid van stationaire werkmotortjes voor pompen, aggregaten, graafmachientjes ed zijn vaak ouderwetse, mechanische motoren met een voorkamer. Overigens zijn er ook al twee cilinder Kubota's met electronische directe inspuiting. Mijn zoon kwam ze tegen bij een hulppompje in de bagger. Niet meer met een knijptang, duct tape en ijzerdraad te repareren.

    Pieter

  • Frank58

    Beste allemaal, ik heb al bootbezitter een giga probleem met bacterien gehad en hab toen als microbioloog dit probleem tot de bodem uitgezocht. Ik heb een artikel geschreven voor verschillende bladen en jachthavens. Als je je maila dres stuurt kan ik je het toesturen en kun je er je voordeel mee doen.

    Ik heb het destijds ook aan de firma GBIJT gestuurd( staat voor geen bacterie in je tank- hoe vinden ze het uit) en zij kunnen je het ook toesturen.

    succes en ik zie anders je mail wel tegemoet

    Groet en fijn vaarseizoen

    frank

  • Frank58

    Beste Raptor

    Ik heb destijds ook grote problemen gehad, e.e.a dieper uitgezocht met mijn microbiologische achtergrond en een leuk artikel opgesteld over dit vervelende en hinderlijke bacterie probleem. Ik las dat je over middeltjes praat van 1-2 flesjes. ik heb nu een middel gevonden dat voor 100 liter al met 25 ml zeer effectief werkt. gebruik het nu ook in mijn eigen sloep en draai nu al 1 1/2 jaar probleemloos, omgerekend koste me dit 1,37/ tankbeurt. Heb het destijds gekocht via internet en kwam erop via zoektocht geen bacterie in je tank,

    succes en fijn vaarseizoen

    frank