watertank reinigen

  • raptor

    vond nog can met water van ruim 2 jaar oud in garage. Kwam uit oude boot. Water smaakte nog goed, hoogstens een beetje muf. Wc-bezoek is ook niet toegenomen na het drinken. Is gewoon een 10 liter can voor water van plastick. Zat nog ongeveer 3-4 liter in.

    Pieter

  • Sindbad

    Zo is het. We zijn veel te bang voor beestjes, die er in de meeste gevallen ook niet eens zijn, en als ze er zijn niet eens schadelijk. Het idee dat er “iets” in het water zou kunnen zitten doet ons grijpen naar vieze middeltjes.

    Ik ben er gauw vanaf gestapt.

    Maar ieder zijn keus; als je dan toch iets wil gebruiken zie hierboven.

  • Kaptijn Iglo

    Ha, dan mijn tanks: 2 stuks van ca 200 liter elk alu tanks in mijn Gibsea. Af laten lopen voor zo ver dat kon en toen er uit gehaald. Niet schrikken: Per tank ca een emmer troep/drap met bruine harde korrels (waarschijnlijk kalk). Tanks aan de binnenzijde met cameraatje geïnspecteerd en deze blijken fors geoxideerd. En ik maar bij elke tankvulling aluminiumoxide toevoegen (ha ha). We hebben nooit last van een vieze smaak of luchtjes gehad. Overigens komt het me niet helemaal onbekend voor want toen ik nog voer op de koopvaardij zat er niet veel anders onderin de drinkwaterbunkers. Maar dat waren wel gecementeerde stalen tankt en geen aluminium. Wat nu? Mangaten er in en proberen schoon te maken? Het zijn wel speciaal gevormde tanks, of toch nieuwe laten maken van wit HDPE, ik twijfel nog. Mvg K.I.

  • Alex

    Probeer het eens met gewone supermarkt natuurazijn. Kost haast niks, werkt uitstekend tegen kalk en geen chemische troep etc.. Hoogstens dat je drinkwater nog even nasmaakt naar azijn.

  • Kaptijn Iglo

    Ha weer een stukje verder. 2x mangaten gemaakt en mbv HD-spuit binnenzijde schoongespoten voor zo ver dat mogelijk is. Valt misschien toch nog wel mee. Ik ga nog eens verder proberen en dan wellicht met chloor en/of azijn inderdaad aan de gang.. Mvg K.I.

  • marcel 2

    Caravan water systeem word vaak met steradent schoon gemaakt, 1 tablet op 15 liter. Als de tablet is opgelost, de leiding en watertank spoelen en 20min laten weken. Daarna de tank en leiding schoonspoelen met schoon water. Het merk steradent maakt volgens mij niet uit, ik ga altijd naar het kruitvat.

    Geen gloor gebruiken ivm na smaak van het water.

  • raptor

    Kalk zit gewoon vast en is niet giftig. De bruine troep is waarschijnlijk ook kalk. Als het in de tank ligt zit het niet in je koffie. Sommige mensen betalen voor kalktabletten. Jij heb het gratis.

    Pieter