BACO Module Differentiel Industriel EG 30 E 31

  • Rene

    Beste Medevaarders,

    Op mijn schakelpaneel zit een blauwe drukknop die ik moet indrukken om de walstroom “aan” te zetten.

    Aangezien dat niet meer werkte heb ik vanuit de binnenkant het doosje met het blauwe (en rode) knopje gedemonteerd.

    Dat blijkt na uitvoerig zoekwerk een differentieel schakelaar te zijn.

    Een “BACO Module Differentiel Industriel EG 30 E 31”.

    Binnen in dat doosje op een printplaat zit een “ontplofte m&m”.

    Nu probeer ik zo'n differentieel schakelaar te vinden maar dat lukt mij tot dusver niet….

    Wie, o wie kan mioj hiermee helpen.

    Ik ben zeer benieuwd naar een reactie!!

    Bij voorbaat al veel dank!

    M.vr.gr. René

  • Sindbad

    Zeg Rene;

    kun je de boel niet “gewoon” doorverbinden? Ik bedoel, waarom een schakelaar? En als je dan toch een schakelaar wil, zou je er een vochtbeveiligde “buitenschakelaar” op kunnen zetten.

    Ik heb er binnenboord (in een kastje in de WC) een aardlekschakelaar op zitten. Maar die staat altijd aan.

  • Gibsea116

    www.bacocontrols.com

    www.baco.fr

    Baco is een frans merk, via genoemde sites zou je verder moeten kunnen komen. Succes.

  • MoR

    Zo'n schakelaar ken ik niet, maar ik heb wel een grijs vermoeden.

    In Frankrijk zijn veel walstroom-aansluitingen met een gewone randgeaarde stekker.

    Je kan dan spanning hebben op de pool, die bij onze walstroomstekkers altijd de nul is, met alle gevaren van dien.

    Als je dus alleen in NL vaart, kan je 'm er net zo goed, gewoon uithalen.

    het monteren van een aardlekschakelaar geeft veel meer veiligheid.

    Soms maakt ook bij ons, een prof.monteur een schakelfout, waardoor de verkeerde pool spanning heeft.

    Dat zou je dus kunnen zien als je een klein signaal-ledje tussen de spanninghoudende pool en de aarde plaatst.

    Maar met een aardlek gaat dat niet. Hoe zou t dan optelossen zijn, op net zo'n simpele manier?

  • Sindbad

    Ik heb zo'n ledje wel eens gezien, ingebouwd in de stekker. Moet niet te moeilijk zijn toch. En dan zie je 't meteen als je inplugt.

  • Bontekoe

    Een differentieël schakelaar is een ander woord voor een een aardlekschakelaar en die zijn te koop bij elke bouwmarkt.

    Het enige waar je op moet letten is dat de uitschakelverschilstroom het zelfde is als van je oude exemplaar, gewoonlijk is dan zo'n 30 mA. En verder is het prettig als de nieuwe de zelfde afmetingen heeft zodat je niets hoeft te verbouwen.

    Wat ik raar vind is dat je het knopje steeds opnieuw moet indrukken. Gewoonlijk blijft een aardlekschgakelaar ingeschakeld ook als je de walstroom ontkoppeld.

    Het rode knopje is om te testen of de schakelaar nog werkt. Met ingeschakelde walstroom moet de aardlek uitschakelen als je op het rode knopje drukt.

    Uitleg: Volgens de tweede wet van Kirchhof moet er een lek naar aarde zijn als er een verschil (=differentieël) tussen de ingaande stroom en de uitgaande stroom is.

  • gerhardvom brocke

    suche als ersatzteil für boot, danke, b.gds gerhard vom brocke

  • Goyer jacques

    peut on toujours se procurer ce module (EG 30 E31)

    dans l'attente de votre réponse recevez mes salutations

  • Sindbad

    :)-D !

  • René

    Jij snapt het??? :-)