lekkage lewmar kajuitramen

  • Jan Willem

    Mijn Beneteau is voorzien van 6 standaard Lewmar kajuitramen die geopend kunnen worden. Ieder najaar begint een aantal van deze ramen wat te lekken, niet echt veel maar wel zodanig dat het houtwerk daaronder beschermd moet worden. In de zomer zijn deze ramen wel volledig waterdicht, ook wanneer je vol in een golf duikt of bij langdurige regen. Ik kan niet goed zien of het lekt tussen aluminium frame en rubber of tussen rubber en het plexiglas raam. Opnieuw met siliconenkit aanbrengen van het rubber loste niets op. Herkend iemand dit of weet iemand hoe ik dit kan fixen?

    Jan Willem

  • Wally

    Zitten schroeven aan de binnenkant van het aluminiumprofiel?

  • Visstick

    Dat is niet lekken, dat is gewoon condenswater. Dat ontstaat zodra het buiten wat koeler wordt, in het najaar bijvoorbeeld.

  • Kaptein iglo

    Ja, het verhaal van Visstick herken ik. Vooral bij grote temperatuurwisselingen. Verder is het belangrijk om de rubbers goed schoon te houden en af en toe eens te behandelen met talkpoeder oid. groet. K.I.

  • Ella en Erik

    Van condenseren op de ramen en zeker op de profielen hebben we ook last. Zeker als we op de boot slapen. 's-morgens gewoon met een stuk keukenrol de ramen afdoen en opgelost;-).

    Maar mogelijk dat Jan Willem “lekkende” ramen heeft. Kitten helpt dan maar tijdelijk en is niet geschikt. Is nu ook het geval bij ons schip.

    Zit niets anders op dan de ramen te verwijderen en te voorzien van een nieuw rubber:-)

    Alweer een klus erbij………………………

  • Delfino

    Ik heb hier ervaring mee. Heb nieuwe rubbers uit de US laten komen, hielp niet. Die kosten hier trouwens rond de € 50,-, daar nog geen 15 dollar. http://shop.torresen.com/

    Uiteindelijk op een Amerikaans zeilersforum las ik een bericht van een Lewmar medewerker, dat Lewmar eigenlijk teveel gaten in het frame hebben geboord. De gaatjes bij de afsluitknoppen hebben geen functie, kunnen alleen na verloop van tijd lekkage veroorzaken. Koop bij Hornbach boutjes zonder kop, ze zullen er wel een mooie naam voor hebben, beetje kit voor dat je ze erin draait en klaar ben je.

    Succes

  • Aad

    Beste Delfino,

    Ik wil u echt heel erg bedanken voor de tip.

    Gisteren gadaan wat u adviseerde en klaar ben ik na maanden van tobben met lekkende ramen.

    Mvg

    Aad Sanstra