Wanneer geen BTW betalen bij nieuwe boot?

  • Arjan

    Wat zijn de voorwaarden om geen BTW te hoeven betalen als je een nieuwe boot koopt? Dat de boot door een bedrijf moet worden gkocht begrijp ik, maar wat zijn de voorwaarden waaraan een bedrijf moet voldoen (qua gebruik etc.)?

  • erik

    Je moet hem kopen op bedrijfsnaam en hem ook bedrijfsmatig gaan gebruiken.

    Het is in elk geval niet toegestaan de BTW af te trekken en vervolgens de boot prive - of voor het grootste gedeelte prive - te gaan gebruiken.

    Ook zal het waarschijnlijk moeten passen bij je bedrijf en moet je bedrijf met watersport te maken hebben of je moet tenminste het serieuze voornemen hebben om de boot bedrijfsmatig te gaan gebruiken wat bijv. blijkt uit ondernemingsplan en wijze van financiering.

  • Bob

    Lijkt me simpel. Hij moet op naam van de zaak staan en zakelijk gebruikt worden.

  • Erwin K

    Deze discussie is al vaker hier aan de orde geweest.

    Het bedrijf moet aannemelijk maken dat er commerciele activiteiten worden uitgevoerd met het schip. Als je besluit te gaan verhuren of charteren zal je bv advertentie kosten maken. De belastingdienst zal bv niet accepteren dat je onderhoudskosten genereerd terwijl het schip op papier het hele jaar niet vaart.

    Dus als je prive met het schip vaart zul je huur aan je eigen bedrijf moeten betalen.

    Als dit een constructie is om “goedkoop” te varen denk ik dat je beter naar een organisatie als “Ownship” of zo kunt kijken. Dit soort organisatie's regelen in principe van alles.

    Als je echt van plan bent om commercieel met een jacht wat te gaan ondernemen zou ik beginnen met een bedrijfsplan te maken. Omschrijving activiteiten, budget opstellen enz. Dit plan kun je laten beoordelen bij de kvk en een bank. Ik denk dat je dan vooral moet zorgen dat je het voor jezelf niet te rooskleurig maakt.

    Succes en laat nog eens weten wat je bent gaan doen,

    Erwin

  • Arjan

    Dank. Inderdaad wil ik bij deze prive-aanschaf liever geen BTW betalen, maar gezien jouw verhaal lijkt het mij niet eenvoudig om deze regels te omzeilen.

    Ik zal me hierbij dus neer moeten leggen.

  • Marc

    Als je een engels of frans schip wil kopen, kan je die zonder BTW direct van de werf kopen. Je moet dan wel gelijk het land verlaten. Je kunt dan een vakantie doorbrengen op de kanaaleilenden, mogelijk ook de Azoren, die ook een speciale status hebben.

    Als je terugkomt in Nederland moet je BTW-aangifte doen, maar mag je een lager bedrag opgeven, want het is een gebruikt schip. ( zeker als je het schip ook op Guernsey laat overwinteren en pas een jaar later invoert.

    Dat is helemaal legaal. Niet helemaal legaal zou ‘t zijn als je de extra’s op een aparte factuur laat zetten en die bij invoer niet laat zien…..

    Je hoeft in de EU maar een keer BTW te betalen. Je kunt dan ook naar Engeland, daar 17,5% BTW betalen en dan naar NL terug. Luxemburg is nog mooier met 15% BTW, maar het is wat lastig om daarheen te varen. Maar wie weet, kan je een Bavaria wel via de Moesel in Luxemburg laten leveren…

  • Erwin K

    Je zou nog een verhuurorganisatie kunnen overwegen.

    Ik zelf voel daar niets voor want je wordt dan wel beperkt in het gebruik van je eigen schip en dat is nu net de reden voor ons om een eigen schip te hebben.

    Verder kun je nog wat doen als je een eigen bedrijf hebt.

    Je koopt het schip dan prive en verhuurt het aan je eigen bedrijf om bv met zakelijke relatie's te varen. Dit is een goede constructie om een aantal keer per jaar wat terug te halen. Je drukt hier wat kosten mee maar ook niet meer dan dat…..

    Verder succes

    Erwin

  • Arjan

    Ik heb, n.a.v. jouw eerdere reactie, gekeken naar het bedrijf dat jij had genoemd (inzake verhuren van eigen boot). Op zich heb ik er niet zoveel op tegen om de boot doordeweeks te verhuren, maar een nadeel is dat je simpelweg niet weet wat voor mensen je aan boord krijgt. Op een nieuwe boot wil ik geen ‘onbehouwen boeren’ aan boord hebben.

    Ik heb trouwens een eigen bedrijf. Wat zou ik dan kunnen aftrekken voor zo'n relatiedag en hoe bewijs ik dit (belastingtechnisch)?

  • Arjan

    Stel ik koop een boot uit Kroatie of Slovenie, geldt het eerste gedeelte van jouw reactie dan ook? Stel ik vaar die boot via Gibraltar naar NL, moet ik dan ook het volle pond BTW betalen?

    Kortom, graag nog wat meer uitleg.

  • marksvrijheid

    je zou je vraag ook aan de belastingdienst kunnen stellen, zij weten veel