seafarer vervangen door NASA diepte

  • Swil

    Geachte medezeilers,

    Ik ben van plan om mijn oude Seafarer dieptemeter te vervangen door een NASA (Clipper of Target) dieptemeter. Het liefst wil ik zo min mogelijk slopen/boren etc. Nu lees ik op verschillende sites (tussen de regels door) dat de bestaande transducer/voeler van de Seafarer kan worden gebruikt voor de nieuwe NASA instrumenten. Iemand hier ervaring mee? Kan ik dan volstaan met alleen een instrument en een nieuwe kabel? Of zelfs de kabel hergebruiken? Is dit een kwestie van gewoon aansluiten aan de bestaande transducer? (Ja ik weet het; de kabel niet inkorten…)

    Wie helpt?

  • BJ

    De bepalende factor is de freqentie van de transducer. Uit mijn hoofd gebruikt de NASA een 250kHz transducer en doet Seafarer dat ook maar dat is wat je zal moeten achterhalen. Welk type Seafarer heb je nu??

  • BJ

    Nog even gekeken, het gaat om een frequentie van 150kHz waar zowel NASA als Seafarer mee werken. Info komt ondermeer van Busse: http://www.busse-yachtshop.de/dae_nasa-zubehoer.html

  • Zeiler

    Ik heb ook de seafarer vervangen door een NASA diepte meter en de transducer van de seafarer gebruikt. Dat werkt gewoon goed.

    Zeiler.

  • Blue Loeks Marine

    De transducer is uitwisselbaar bij deze twee typen. Zelfde probleem gehad, uiteindelijk was bij mij de oude transducer wel kapot. Maarre waarom vervangen als het werkt. De Nasa is welliswaar iets kleiner, maar verder nagenoeg identiek.

    Mvgr

    Arno

  • BJ

    de Nasa… eehh.. welke van de 4 types?? :D

  • Zeiler

    Ik heb de NASA Target2. Door het lage stroomverbruik staat de meter altijd aan. De werking is bij voldoende diepte goed, maar er is ook een nadeel t.o.v. de seafarer.

    De seafarer gaf de diepte aan als we aan de grond dreigden te lopen. (De boot is een kimkieler met 1 meter diepgang en we vallen wel eens droog op het Wad).

    Vaak was er dan een dubbele echo, die ik als een waarschuwing opvatte. Ook de echo zelf gaf informatie over de grondsoort op de bodem. Bij een slibachtige bodem, bijv. op een wanty was er een langgerekte echo en vaak geen tweede. Bij een zandbodem was op ondiep water een scherpe echo en vaak een tweede.

    De NASA geeft digitale waarden en raakt in de war op ondiep water. Bij minder dan 1 a 1,2 meter onder de transducer springt de diepteaanwijzing ineens naar een dubbele waarde of nog meer. Daarna loopt de diepteaanwijzing weer terug en springt dan opnieuw. Dus juist als het kritisch wordt is de aanwijzing onbruikbaar.

    De seafarer gaf in dat geval 2 echo's maar de NASA kan maar een waarde tonen.

    Zeiler.

  • Rene

    Hallo,

    Ik wil ook een digitale dieptemeter plaatsen en heb een oude seafarer (bruin model jaren 80) in onze etap 23. Weet u zo of dit simpel kam met een Nasa Clipper en wat voor ervaringen heeft u hier mee ?

    vr gr Rene Koerts

    >

    > Geachte medezeilers,

    >

    > Ik ben van plan om mijn oude Seafarer dieptemeter te

    > vervangen door een NASA (Clipper of Target) dieptemeter. Het

    > liefst wil ik zo min mogelijk slopen/boren etc. Nu lees ik op

    > verschillende sites (tussen de regels door) dat de bestaande

    > transducer/voeler van de Seafarer kan worden gebruikt voor de

    > nieuwe NASA instrumenten. Iemand hier ervaring mee? Kan ik

    > dan volstaan met alleen een instrument en een nieuwe kabel?

    > Of zelfs de kabel hergebruiken? Is dit een kwestie van gewoon

    > aansluiten aan de bestaande transducer? (Ja ik weet het; de

    > kabel niet inkorten…)

    > Wie helpt?

  • jos van ende

    BJ Schreef:

    ——————————————————-

    > De bepalende factor is de freqentie van de

    > transducer. Uit mijn hoofd gebruikt de NASA een

    > 250kHz transducer en doet Seafarer dat ook maar

    > dat is wat je zal moeten achterhalen. Welk type

    > Seafarer heb je nu??