zeilen en zwanger

  • Marianne

    Dag allemaal,

    Wij zijn een zeilreis op de Middellandse zee aan het boeken, flottielje voor komend jaar. Wanneer wij vakantie hebben ben ik zo'n 29 weken zwanger.

    Nou is dat zeilen niet veel werk, je hebt er minder conditie voor nodig dan met een valk op de hollandse plassen zeg maar, en mijn man doet het meeste werk (ik ben de zeiler van ons twee).

    Maar natuurlijk twijfel ik toch: buik in de weg? dunne matrasjes? kan ik snel genoeg reageren.

    Bij afvaren en aanleggen kunnen we genoeg hulp krijgen van de flottieljeleiding, dat is weer het voordeel. Dat is mijn ervaring van vorige jaren, toen deden we alles zelfstandig, maar ik weet dat ze er altijd kunnen zijn als je het nodig hebt.

    Bij zwangerschapscomplicaties werkt de annuleringsverzekering, maar niet als je niet kunt gaan door de “gewone” dingen, zoals slecht slapen, rugklachten enzovoorts.

    Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met zwanger zeilen? Hoe ging dat? Tot hoeveel weken ging het wel?

    Ik denk dat we gewoon eerder weg moeten, dus vroeger in de zwangerschap, of de hele zeilplannen voor de komende jaren in de ijskast moeten zetten.

  • h.h.

    Er zijn meerdere boeken waarin de vrouw tijdens het zeilen bevalt of op zijn minst tot het eind aan het zeilen was, natuurlijk met beperkingen.

    Mijn vrouw kon het niet,hormonen hadden teveel impact en lag continue op bed en over te geven en is na ong. een week van boord gegaan .

    Ze was _+ 5 maanden zwanger.

    Kan dus wel maar ligt aan je gevoeligheid o.a. voor zeeziekte(zij had ijzertekort en hield de medicijnen ertegen dus ook niet binnen en anti zeeziekte tabletten en zwangerschap schijnt niet erg goed te zijn).

    succes.

  • Marianne

    Zeeziek ben ik wel eens geweest maar gelukkig nooit tijdens het zelf zeilen. Goed om te weten dat je er meer kans op hebt.

    Gelukkig is de misselijkheid vaak later al over, maar ja, daar kan ik nu niet vanuit gaan.

    Bedankt voor je reactie, ik denk er nog eens goed over.

  • joep

    Naast het feit dat zeilen soms een gevaarlijke bezigheid kan zijn: onverwachte schuivers en dan zit je dikke buik echt in de weg, zou ik de andere risico's als oververhitting, buikloop en wat dies meer zij, niet bewust gaan opzoeken. Blijf die dagen lekker in de buurt van je comfortabele huis. Misschien wat behoudend, maar je kindje staat nu voorop. Veel geluk.

  • Kaptein iglo

    Het kan natuurlijk hartstikke goed gaan maar is denk dat je dit jezelf niet moet aandoen. Met een dikke buik in die hitte op een relatief kleine ruimte met toch wel wat mogelijkheden om jezelf te bezeren, ik zou het niet opzoeken. Maar het is natuurlijk je eigen keuze en je kunt natuurlijk ook de mooiste vakantie van je leven hebben. Moeilijke keuze, veel wijsheid en gegroet. K.I.

  • Mandy

    Nazomer gaan? Met kleine baby erbij? Mijn ervaring is dat je tegen die tijd toch behoorlijk inmobiel aan het worden bent. Ik heb ook helaas ervaring met een vroeggeboorte en dat wil je ook niet meemaken als je op je schuitje in de Middellandse Zee zit :D. Zeilen met baby's gaat prima, daar kunnen meer mensen je hier ook wel wat over vertellen.

    M.

  • erik

    Een aantal jaar ben ik full time flottieljeschipper in Griekenland geweest.

    Allereerst dien je bij de luchtvaartmij na te gaan of je nog wel mag vliegen met 29 weken zwangerschap. De meeste vliegmaatschappijen (misschien wel allemaal) hanteren daar strenge regels voor. Zo ja, dan is het wellicht een goed idee om voor meer handen aan boord te zorgen, indien je van plan bent om alleen met je man te gaan. Denk aan een bevriend stel/ vriend/ vriendin/ famile/ kennissen etc.. Bij zeilen reven, een lijn die even vastzit op het voordek met wat wind en deining, kan dat wel zo praktisch zijn en het vooral: het kan meer gevoelsrust geven dat de sfeer ten goede komt. Ga bij voorkeur in het Lefkasgebied zeilen. Gemiddeld genomen (het kan er ook spoken net als op elk water) het rustigste en gemakkelijkste zeilgebied met kleine afstandjes tussen de havens. Met flottieljezeilen heb je hulp in de havens bij het afmeren en eventueel wegvaren, dus het gaat om het traject tussen haven A en haven B in.

    Verder : of het mogelijk is/ goed idee is, hangt met name er vanaf hoe je hier zelf instaat. Waar een wil is, is een weg. Zie je er erg tegenop dan is het misschien niet zo'n goed idee. Het gaat per slot van rekening om ontspannen vakantie vieren, met zo min mogelijk stress. Suc6!

  • bianca matthijsse

    Hai

    Ik heb afgelopen zomer zwanger gezeild en dat ging goed. Viel erg mee.

    We waren eerder op vacantie gegaan vanwege de zwangerschap. Ik was 5 mnd. Geen problemen. Dus het hele seizoen doorgezeild. Tot 37 weken! Alleen de laatste weken was fok laten zakken en aanleggen wel wat lastig, maar lukte nog wel. En ik had bekkenklachten, uit bed klimmen was ook wel lastig om 2x per nacht naar de wc te gaan op t laatst! En binnenzitten met veel golfslag moest ik wel voorkomen, kon niets innemen tegen zeeziekte. Maar heerlijk om er uit te zijn, je kan veel zitten en lekker ontspannen!

    En wel handig telefoonnr, van de verloskundige mee voor vragen.

    Succes! groetjes Bianca

  • andre

    Wij zeilden ook nog vrolijk rond toen mijn vrouw 5 maanden zwanger was.

    Zeilen en alles is niet zo'n probleem. Het slapen en koken binnen, gaf grotere problemen. (voor al te kooi gaan).

    Maar dit lukte op ons 22 voetertje (ex-ons) ook .

  • Marianne

    Iedereen bedankt voor de reacties. We hebben besloten het niet te doen.

    Op zich leek alles gunstig en had ik er wel vertrouwen in: inderdaad Lefkasgebied, luchtvaartmaatschappij mocht tot 36 weken enzovoorts, maar ik wil het zeker nog niet nú vastleggen.

    We stonden dus op het punt van boeken, vooral door de vroegboekkorting maar nu we dit weten (nog maar enkele dagen) is natuurlijk alles anders. Misschien dat we het (als niet alles vol is) kort van tevoren alsnog boeken, als alles meezit.

    Ik ben hier nu wel overtuigd dat het niet verstandig is het nu vast te leggen. Inderdaad, ons kind gaat nu voor en een vroeggeboorte kan natuurlijk gebeuren, net als bekkenklachten. En verder de kans op een val. Ik ben al eens flink onderuit gegaan in een schip.

    Dus… volgend jaar hopelijk wel zeilen, mét baby!

    We zouden trouwens met vrienden gaan, die zijn helaas afgehaakt, wellicht in de toekomst met z'n allen!