schiemannen

  • Vlotmann

    Nu ik binnenkort met FLO ga wil ik mij gaan toeleggen op het schiemannen dat ik ooit in de grijze oudheid al deed.

    Is er dokumentatie over het aantal knopen en steken welke in de scheepvaart in het algemeen en in de watersport in het bijzonder worden gebruikt en hoeveel zijn er dat.

    Bij ons in de hal hangt een borsje met daarop een 4 tal ‘zeemansknopen’ w.o. een platte knoop en een zogenaam ‘oud wijf’.

    Is het boekje van Coolhaas nog te krijgen?

    Ik wil het overigens doen met echt touw en niet die kunststoffen troep welke nu in de handel is. Gelukkig heb ik nog een adresje kunnen vinden want de meeste touwslagerijen -die heten overigens niet meer zo- verwerken geen sisal of hennep meer.

    Met dank voor het antwoord

    Jan Vlotmann

  • richard

    Er zijn en worden veel boekjes over dit onderwerp uitgegeven, bij een gemiddelde boekhandel hebben ze vast wel wat.

    Ook natuurtouw wordt nog wel gemaakt en verkocht, desnoods kun je het bestellen bij http://www.toplicht.de/ of aanschaffen bij een van hun dealers.

  • L. Olbroek

    Ik pleit voor een sex-neutrale aanduiding van deze edele kunst. Ik kom dan op:

    - Schiemensen

    - Schiepersonen

    - Schielieden, desnoods Schielui

  • marksvrijheid

    hebben we reeds gehad….

  • paulus

    Ja. Zeg dan iets van, bijvoorbeeld, klootschieten. Da's pas écht vrouw-onvriendelijk…

  • free bird

    Nou, dat lijkt me juist onvriendelijk voor mannen……………..

  • Kruithof

    Geachte Lodewijk Olbroek,

    Ik verzoeke je beleefd doch vriendelijk maar zeker dringend dergelijke verzoeken van forumbezoek(st)ers niet met een dergelijk nietszeggend en dodelijk antwoord op te zadelen.

    Mocht dit edele ambacht je ontgaan, niets zeggen danwel volledig onbekend zijn, en ik denk het laatste, dan zal ik je uitleggen dat schiemannen de edele kunst is van het ver- en werken met touw cq lijnen.

    Het meest bekend is dan het zogenaamde ‘allemanseindje’ dat onder aan de klepel van een scheepsbel is bevestigd. Derhalve kunnen we konkluderen dat het so-wie-so sexe neutraal is want heeft niets uitstaande met schie vrouwen of mannen.

    Meest eenvoudige is dan wel de platte knoop, welke, verkeerd uitgevoerd, een “oud wijf” heet en niet bijft zitten en de halve steek.

    Kortom, maak niet van die domme opmerkingen welke je lage IQ verklappen.

    Jan kruithof

    Schiemans- en scheepstuigagebedrijf annex zeilmakerij “de Lijnbaan”.

    L. Olbroek schreef:

    >

    > Ik pleit voor een sex-neutrale aanduiding van deze edele

    > kunst. Ik kom dan op:

    > - Schiemensen

    > - Schiepersonen

    > - Schielieden, desnoods Schielui

  • Peter

    Beste Kruithof, je begrijpt er helemaal niets van. Juist omdat er zo gekletst op dit prikbort zijn er voldoende deelnemers en daardoor wordt er soms ook een goed antwoord gegeven. Als de deelemers zich zouden beperken tot gortdroge maar uiterst correcte antwoorden op vragen dan zou het hier heel snel heel stil worden. Dat er soms foute antwoorden gegeven worden moeten we op de koop toenemen.

    Wat je beslist niet moet doen is deelnemers de grond in trappen, dat zegt meer over jezelf dan over die deelnemer. Je mag het best met van alles en nog wat oneens zijn maar blijf elkaar met respect benaderen, dat werkt veel beter. Een beetje vriendelijkheid kost toch niets?

  • Paulus

    Je zit er naast…

  • JB

    http://www.realknots.com/knopen/

    http://www.knoopenzo.nl/